januar 19, 2020

Ergonomi på arbejdspladsen med hæve/sænkeborde

Hvad enten du arbejder ude eller hjemme, så er det ikke optimalt for kroppen at tilbringe så mange timer siddende i samme stilling. Men skriveborde hæve sænke kan være med til at give dig muligheden for at ændre din arbejdsstilling i løbet af dagen og sørge for at du slipper for ondt i ryggen, problemer med knæ og albuer. De stillesiddende jobs er nemlig noget af det, der er med til at skabe flest problemer for kroppen gennem livet. Her er nogle af de gener du kan forebygge og helbrede med et hæve/sænkebord.

Smerter i nakke og hoved

Både hovedpine og smerter fra overbelastede muskler i ryg og nakke er hyppige gener. Det er noget af det, du ikke opdager, før skaden er sket og den velkendte smerte i nakken begynder at stråle op i hovedet og sætte sig som en dunkende hovedpine.

Det kommer oftest af, at du uden at opdage det spænder og overbelaster dine muskler i den stilling du sidder i. Fordi vi arbejder i den samme stilling hver dag og ikke rigtig har muligheden for at gøre noget andet, så kommer smerterne tidligere og tidligere indtil de bliver mere eller mindre kroniske og ofte ender i en sygemelding.

Smerter og hævelse i benene

Vores ben er lavet til at blive brugt og det er netop bevægelse, der hjælper med at sende blodet tilbage mod hjertet og lungerne, så det kan blive iltet. Hvis du sidder meget ned, så bliver blodomløbet i benene automatisk kompromitteret og der kan opstå hævelser. Når blodet samler sig i benene og de hæver, så vil det give smerter og samtidig også kløe eller uro i benene.

Det er vigtigt at være opmærksom på netop disse symptomer, for det kan være farligt, hvis smerterne fortsætter igennem længere tid, da det kan ende i en blodprop og derfor er det så vigtigt, at du sørger for at rejse dig op og gå rundt i løbet af dagen.

Den hurtige løsning

Oplever du nogle eller alle af de ovenstående gener, så kan du få glæde af et bord, med en hæve- og sænkefunktion. Det kræver ikke meget andet end at du kan ændre på arbejdsstillingen i løber af dagen og på den måde omfordele belastningen af musklerne.

Du kan med fordel vælge et ord, der kan hæves højt nok til at du kan stå op og arbejde i en behagelig stilling. Det, at du står op, er både godt for blodomløbet, men også for din kondi. Faktisk er der rigtig mange point at hente på motionskontoen, hvis du blot står op frem for at sidde ned samtidig med at det også giver dig større mulighed for helt naturligt at skifte stilling.

Hvis du gerne vil gøre dig selv en tjeneste og forsøge at få noget mere ud af din arbejdsdag, så du ikke ender med smerter og spændinger, når arbejdsdagen er ovre, så bør du undersøge mulighederne for at finde et bord med mulighed for at hæve og sænke.